MAJLIS KHATAM QURAN

16 Ogos 2012 - Hari terakhir persekolahan sebelum Hari Raya Aidilfitri.  Program yang telah menjadi acara tahunan Sekolah Kebangsaan Kuala Berang iaitu Majlis Khatam Quran, telah diadakan di surau sekolah melibatkan semua murid dan semua guru.
Penglibatan semua murid ini mendedahkan kepada mereka tentang bagaimana khatam Al-Quran dilakukan di mana-mana jua.  Sekurang-kurangnya, majlis ini memberi mereka pengetahuan yang cukup berguna tentang mengendalikan majlils khatam Quran.
Bermula tepat jam 11 pagi dan berakhir jam 11.30 pagi, majlis ini diketuai oleh Ustaz Azman bin Mustafa dengan dibantu oleh guru-guru Panitia Agama Islam.  Semua murid dan guru yang berkumpul di surau khusyuk mengikuti bacaan surah-surah lazim bermula surah Ad-Dhuha sehinggalah An-Nas.  Seramai 16 orang murid telah dipilih untuk mengetuai bacaan setiap surah mengikut giliran masing-masing.
Tahun ini, majlis menjadi lebih bermakna dengan sumbangan yang telah diberikan oleh pihak Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia ( YPEIM ) melalui cenderahati yang diserahkan kepada semua murid yang mengambil bahagian dalam Tadarus Al-Quran bermula awal Ramadhan lalu.
Juga turut menghulurkan sumbangan adalah penender kantin sekolah, Puan Zainon Mamat yang telah bermurah hati mengagihkan bubur lambuk kepada semua murid dan semua guru serta seluruh warga Sekolah Kebangsaan Kuala Berang.
JAZAKALLAHUKHAIRANKASIRA....

Bersiap sedia untuk memulakan majlis

Bersedia di surau sekolah

Cenderahati sumbangan YPEIM

Murid yang terpilih mengetuai bacaan

Bacaan oleh murid
Murid-murid yang mengetuai bacaan surah-surah

Mengaminkan doa setelah selesai majlis

Penyampaian cenderahati
Penyampaian cenderahati

Penyampaian cenderahati

Ustaz Azman yang mengetuai majlis menerima cenderahati

Ustaz Muhammad Zuki bin Taha

Khusyuk mendengar penerangan tentang tatacara khatam Al-Quran

Encik Ahmad Fuad bin Zakaria, Guru Besar

No comments: